Referenssin nimi
Päärautatieasema / Scandic Railway StationTilaaja
Exilion / NCC Suomi OyKohteen osoite
Kaivokatu 1, 00100 HelsinkiPääurakoitsija
NCC Suomi OyPäätoteuttaja
Broofing OyUrakan arvo
< 2 miljoonaa euroa
Kohteen esittelyvideon näet oheisesta linkistä: https://www.youtube.com/watch?v=2mHULTnzsSs
Helsingin päärautatieasema on kaupungin tunnettu maamerkki ja pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen keskipiste Kluuvin kaupunginosassa. Asemalta lähtevät kaikki pääkaupunkiseudun lähijunat. Se on myös Suomen merkittävin kaukojunien lähtöpaikka. VR Group teki sopimuksen Helsingin päärautatieaseman yhteydessä sijaitsevan pääkonttorinsa myynnistä kiinteistösijoitusyhtiö Exilionille kesäkuussa 2017. Exilion rakennutti yhdessä Scandic Hotelsin kanssa arvokiinteistöön hotellin. Kohteen pääurakoitisjana toimi NCC Suomi Oy.
Uusi hotellirakennus tuo Kaisaniemen puiston suuntaan rautatieaseman arvokkuutta ja laajennusosa muodostaa rautatieaseman pohjoispuolelle uuden aukion. Lentokentälle kulkevien lähijunien laiturit sijaitsevat aukion välittömässä läheisyydessä, ja tuleva Baanan tunnelin suu tulee suoraan uudisrakennuksen eteen.
Helsingin päärautatieaseman kiinteistön on suunnitellut Eliel Saarinen. Rautatiehallituksen toimistotilat eli VR:n nykyisen pääkonttorin tilat valmistuivat vuonna 1909. Koko elinkaarensa ajan tilat ovat mukautuneet kunkin ajankohdan tarpeisiin, ja tulevat muutokset ovat osa tätä pitkää jatkumoa.
Scandic Hotels avaa päärautatieasemalle 500 huoneen hotellin vuonna 2021. Hotelliin valmistuu mittava kokouskeskus sekä upea ravintolamiljöö.
Hotelli on yksi Scandicin suurimpia. Uudisrakennukseen valmistuu noin 120 hotellihuonetta, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on runsaat 4 000 m². Kehitettävä hotelli on kokonaisuudessaan laajuudeltaan noin 27 000 m², ja se on kapasiteetiltaan Suomen suurimpia noin 500 hotellihuoneellaan.
Kohteessa suoritettiin pääurakoitsijan (NCC) toimesta sekä koko kiinteistön mittava saneeraus, että kokonaan uuden (G-osa) hotellirakennuksen rakentaminen.
Koko korjausosan kattorakenne (rimapeltikate, laudoitus, eristys, läpiviennit) purettiin siten, että vanhasta katosta jäivät vain kattokannattajat. Ullakolle sijoitettiin uusi teräsrakenteinen IV-konehuone. Koko yläpohja rakennettiin uudelleen viimeistä piirtoa myöten vastaamaan vanhaa muotoa ja vanhaa arkkitehtonista ilmettä. Tämä varmistettiin rakennusvalvonnan, museovirastoon ja A -insinöörien tiukalla valvonnalla ja ohjeistuksella.
Broofing Yhtiöt suoritti korjausosalla ensin ullakon kermi –höyrynsulun asennuksen, jonka jälkeen asensimme kaikkikaan 4-lohkolla (C, D, E, F) n. 6000 m2 aluskatetta (Icopal Flexi Steel), rimasauma ja konesauma –peltikattojen/ylimmän kerroksen seinien, tuuletuskammioiden, läpivientien, IV -kanavien, kartioiden, piippujen, erkkerien ja peltijulkisivujen osuuksille, vastaamaan vuoden 1918 -mallia, museoviraston ja arkkitehdin tiukkojen ohjeiden mukaisesti. Kohteen erityispiirteenä ovat kaikkien tuntemat, erittäin vaativat 114 n. 10 m2 kaari-ikkunaa, joista koostuvat noin 20-22 –erilaista, käsin tehdystä pelti -kappaleesta. Ikkunat ja jiirien pohjat liittyvät julkisivun ornamentteihin, nappuloihin ja kouruihin jokaisella osalla hieman eri tavalla. Katot viimeisteltiin asentamalla museokohteisiin sopiva verkkolumieste sekä työn aikana mustaksi maalattuun kattoon sopivat kulkusillat ja ankkurointi-kiskot.
Uudis- puolelle (G- osa), eli uudelle hotelli -osuudelle asensimme ensin rakennuksen pyöreään muotoon mitoitetut erittäin vaativat kaarevat ja kuperat räystäät, jotka mitoitettiin ennakkoon niin ylä- kuin myös alakatolla myöhemmin asennettaviin hotellin kuperiin, n. 4- metriä korkeisiin lämpölasielementteihin mitallistetusta ja kertopuusta –esi-leikatusta puutavarasta. Kun kaikki räystästyöt oli saatu suoritettua yhdellä lohkolla loppuun, asensimme Icopal Polar -höyrynsulun, jonka päälle asennettiin kaksi kerrosta polyuretaanilevyä (120mm + 100mm), jotka limitettiin kantavien rakenteiden ympärille ristiin kylmäsiltojen välttämiseksi. Eristeet tiivistettiin uretaanivaahdotuksella. Tiivistyksessä kiinnitettiin erityistä huomiota limitykseen sekä liittymien tiiveyteen. Päällimmäiseksi asensimme Rockwool– pintavillan kermin alustaksi ja lopuksi vesieristimme osuudet kaksinkertaisella kermillä (TL2 x2 kauttaaltaan liimaten ja mekaanisesti kiinnittäen). Päällimmäiseksi kermiksi valikoitui musta Icopal Pinta Polar.
Lisäksi kohteeseen tehtiin valtavasti lisätöitä ja lisäosia, kuten vaikkapa kupari -erkkereitä julkisivuille ja sisäpihan lisärakennuksiin kantikkaita syöksyjä. Mainitsematta jättämättä myös kokonaisia rakennelmia kuten uutta Talvipuutarhaa, johon teimme kertopuusta, vanhaan tiilirunkoon kiinnitetyn rungon ja konesaumakaton tai vanhalle osalle restauroitua vanhaa Ratapihan valvomon tähystystornia.
Viimeisenä mainittakoon Valokäytävään, piharakennuksiin ja sokkeleihin ruuvittomasti liimaamalla asentamamme Alucobond -komposiitti julkisivut, jotka hakevat näyttävyydessään vertaistaan.
Tälle kohteelle ei ole vertaista eikä sellaista ihan helposti löydy koko maasta. Lopputuloksena on Suomen tunnetuimpaan rakennukseen uusi peltikatto, joka tulee kestämään vähintään saman verran kuin vanhakin. Uudisosa on taas pyöreän muotonsa ja näyttävän ulkoasunsa ansiosta muistuttamassa puu- ja tasakatto-osaamisestamme kymmeniä vuosia, paraatipaikalla. sisäpihalla taas näkyy lähietäisyydeltä monenlaista kädentaitoa. Broofing Yhtiöillä oli ilo ja kunnia olla tämän kohteen kattourakoitsija.